Relaxácie

Vedená relaxácia je nástrojom na zvládanie každodenného stresu. Pravidelným počúvaním relaxačných nahrávok nastanú vo vašom tele fyziologické zmeny, ktoré sú protilátkou stresu.

Typy relaxacií: (kliknite pre spustenie)

Relaxačná odpoveď bola prvýkrát popísaná Dr. Bensonom v roku 1975 po jeho dlhoročnej prelomovej práci v odbore medicíny Mind/Body. Vedená relaxácia vyvoláva relaxačnú odpoveď organizmu.

Charakteristika

Relaxačná odpoveď je definovaná ako séria koordinovaných fyziologických zmien, ktoré sú vyvolané, keď sa osoba venuje opakovanej mentálnej alebo fyzickej aktivite a pasívne ignoruje rušivé myšlienky, a tým zníži vzrušenie v sympatickom nervovom systéme. Zmeny zahŕňajú zníženie spotreby kyslíka, zníženie pulzu, rýchlosti dýchania a krvného tlaku. Tieto zmeny sú presným opakom zmien, ktoré sa vyskytujú pri stresovej odpovedi. Relaxačná odpoveď môže byť tiež navodená zaostreným trvalým uvedomovaním si vnútorného postoja nášho zážitku

Indikácie

Množstvo štúdii potvrdilo fyzikálne a psychologické benefity relaxačnej odpovede ako:

  • zlepšenie psychickej pohody
  • zvýšenie sústredenosti a kreativity
  • zvýšenie sebapoznania
  • zlepšenie imunity
  • zníženie chronickej bolesti
  • zníženie krvného tlaku
  • redukovanie pooperačných komplikácii
  • zlepšenie nespavosti
  • zníženie používania medikamentóznej liečby
  • zníženie úrovne úzkosti a depresie
  • u neplodných žien
  • pri predmenštruačnom syndróme

Kontraindikácie

V prípade, že Vám bola diagnostikovaná psychická porucha, nahrávky počúvajte len na odporúčanie psychológa alebo psychiatra.

Nevyvolávajte relaxačnú odpoveď, ak ste veľmi hladný alebo po veľkom jedle. Ak ste hladný predtým, ako sa posadíte, dajte si pohár džúsu alebo nejaké ovocie. Počkajte zopár hodín po hlavnom jedle.

Nežiaduce účinky

Relaxačná odpoveď je fyziologicky veľmi podobná spánku.  Pri počúvaní vedenej relaxácie sa môže veľmi ľahko stať, že zaspíte.  Je to prirodzené hlavne ak telo nedostalo dostatočný spánok. V takomto prípade si vypočujte vedenú relaxáciu ešte raz potom ako sa zobudíte pripadne keď sa budete cítiť vyspato.

Môže byť pre Vás náročné hlavne zo začiatku nič nerobiť len sa sústrediť na nahrávku. V takomto prípade si vyberte ako prvú nahrávku Hatha jogy, kde je relaxačná odpoveď prepojená s fyzickým pohybom.

Interakcie

V kombinácii s pravidelnou telesnou aktivitou, zdravou výživou a zručnosťou spracovávať negatívne myšlienky, ktoré spôsobujú stres očakávajte zlepšenie vášho psychického a fyzického stavu.

Spôsob podávania

  1. Nájdite si pohodlné miesto. Najlepšie je si sadnúť, pretože ak si ľahnete, tak môžete zaspať. Môžete si sadnúť na stoličku alebo na zem s vankúšom a podporou steny alebo na posteľ s vankúšom za vami. Ak si potrebujete ľahnúť, pokojne si ľahnite.
  2. Počas relaxácie dýchajte do brucha. Môžete si to vyskúšať pred vyvolaním relaxácie tak, že si položíte ruky na bránicu prstami k sebe a sledujete či sa od seba oddeľujú. Ak áno dýchate správne a môžete začať s relaxáciou.
  3. Najjednoduchšie je vyvolať relaxačnú odpoveď, ak si na to zvyknete a robíte to každý deň, v ten istý čas, na tom istom mieste. Skúste si rezervovať miesto pre vašu relaxáciu, uvidíte, že začnete čoskoro relaxovať len jednoduchou prítomnosťou na tomto vašom mieste. Uistite sa, že máte vypnutý telefón, dvere zavreté a vaše domáce zvieratko je vo vedľajšej izbe ( domáce zvieratá sú zvláštne priťahované k človeku, ktorý relaxuje)
  4. Odporúčame, aby ste si vyvolali relaxačnú odpoveď v tom istom čase dňa.
  5. Ak sa pokúšate vyvolať relaxáciu bez sprievodnej nahrávky nenastavte si časovač nahlas. Sadnite si oproti hodinám a keď si myslíte, že čas už vypršal, otvorte oči. Ak ešte čas nevypršal, len ich zavrite a vráťte sa naspäť k svojmu bodu sústredenia. Ak čas vypršal, pomaly vstaňte.
  6. Je celkom normálne, že vám budú hlavou lietať rôzne myšlienky, potom ako sa začnete navodzovať relaxáciu. Jednoducho si všimnite, že vaša myseľ sa zatúlala, pasívne ignorujte vaše myšlienky prípadne pomenujte, čo práve vaša myseľ robí ako napr. analyzujem, plánujem alebo spomínam. Potom sa pokojne vráťte sa späť k vášmu bodu sústredenia.
  7. Ak pravidelne cvičíte, skúste si vyvolať relaxáciu hneď po cvičení. Pocit hlbokej relaxácie príde ľahšie.
  8. Odporúčaná častosť nácviku je dvakrát denne po 20 minút. Ak nestíhate jednu z nich, pokúste sa sústrediť na svoj dych aspoň na 5 minút.
  9. V prípade potreby konzultácie nás prosím neváhajte kontaktovať na eap@enefconsulting.sk. Radi si s Vami dohodneme termín, kde sa Vám bude venovať náš odborník.

Upozornenia

Jediná „zlá relaxácia“ je žiadna relaxácia.

Varovanie

Telo denne 50 krát reaguje na rôzne stresory zvyšovaním tlaku, pulzu, tempa dýchania a päťdesiatkrát denne musí túto stresovú odpoveď tela spracovať a regulovať, aby sme boli schopní udržať rovnováhu. Toto samozrejme telo vyčerpáva a často sa stáva, že stresová odpoveď nie je dobre samoregulovaná a uskladnená, ale je spracovaná patologicky. V takýchto prípadoch neustále zaťažovanie organizmu vedie k poruchám napr. neustále stúpanie krvného tlaku, toku a pulzu spôsobuje zmenu zdravých organických a chemických reakcii v tele a vedie k srdcovým poruchám ako ateroskleróza. Konštantné svalové napätie a aktivovaná infekčnosť môže podnietiť rôzne bolesti a poruchy, týkajúce sa svalov a kostry. Chronická produkcia kortizolu môže viest k potlačeniu imunity a k zvýšeniu náchylnosti na infekciu.

Pravidelným počúvaním vedenej relaxácie nastanú vo vašom tele fyziologické zmeny, ktoré sú protilátkou každodenného stresu, ktorý zažívate.

Spoločnosť ENEF Consulting s.r.o. je tím profesionálov z rôznych pracovných oblastí, ktorý ponúka široký rozsah služieb pre podporu zamestnancov vo forme komplexného asistenčného programu pre zamestnancov známeho ako Employee Assistance Program ( EAP). Zamestnávatelia a zamestnanci sa môžu na nás obrátiť a spoľahnúť, že získajú odborné poradenstvo v psychologickej , právnej, finančnej a praktickej oblasti.

ENEF CONSULTING S.R.O.

Trenčianska 57, 821 09 Bratislava

+421 910 820 032
+421 918 388 176

info@enefconsulting.sk

Všetky práva vyhradené © ENEF CONSULTING s.r.o. | GDPR