Tipy ako ostať zdravý v práci

Osobný zdravotný stav a snaha propagovať zdravé pracovné prostredie sú v súčasnosti horúcou témou pre mnohých zamestnávateľov, v najväčšej miere by však na Vašom zdraví malo záležať práve Vám. Hlavným dôvodom je fakt, že väčšinu hodín dňa trávite ako pracujúci človek práve na pracovisku. A to, čo robíte tu, s čím tu prichádzate do kontaktu, v akých podmienkach tu fungujete, môže mať hlboký vplyv na Vaše celkové zdravie. Nevhodné pracovné prostredie ovplyvňuje Vaše zdravie v mnohých negatívnych smeroch, môže viesť k veľkým stresom a iným zdravotným a duševným problémom. Naopak zdravé pracovné prostredie a pozitívna wellness kultúra prispievajú k Vášmu lepšiemu zdraviu. Ovplyvňujú fyzickú, mentálnu, ale aj emočnú pohodu Vás, ale aj Vašich kolegov.                                                                                                                                               Vo všeobecnosti platí, že zdraví ľudia sú produktívnejší, konštruktívnejší, prežívajú menej stresu, z práce vynechávajú kvôli zdravotným problémom menej dní a ich náklady na zdravotnú starostlivosť sú nižšie. 

Práve preto je v súčasnosti prístupných veľké množstvo jednoduchých a praktických tipov a stratégií ako ostať zdravý v práci:

  • Navrhnite si Vaše pracovisko tak, aby spĺňalo potreby Vášho zdravia a produktivity – pokúste sa zabezpečiť si ergonomické zariadenie, takéto kancelárske vybavenie (stolička, stôl, klávesnica,…) je vyrobené s ohľadom na zdravie a bezpečnosť ľudí.  Zvoľte si na pracovisku vhodné osvetlenie, uvedomte si, že  nesmie vznikať ostré rozhranie medzi svetlom a tieňom, takže je potrebné rovnomerné umiestnenie zdroja svetla. Svetlo do miestnosti má prichádzať spredu a zľava, prípadne zhora tak, aby ste si pri práci pravou rukou netienili, takže stolové lampy  je vhodné dať na ľavú stranu stola. Ideálne je denné svetlo, pretože umelé svetlo oči viac unavuje, z toho dôvodu sa odporúča umelým osvetlením svietiť len v prípade potreby. Dbajte tiež na vhodné mikroklimatické podmienky. Je potrebná distribúcia čerstvého vzduchu, prirodzenou alebo nútenou výmenou vzduchu. Zlepšiť kvalitu ovzdušia v kancelárií môžete častým vetraním alebo pomocou ionizátora vzduchu, ktorý eliminuje znečistenie i zápach. Vhodné je tiež umiestniť do priestoru vonnú lampu – pomocou správne zvolenej vône môžete dobiť baterky, povzbudiť myseľ, znížiť hladinu stresu, či napätia. Napríklad levanduľový olej dokázateľne znižuje množstvo chýb, pretože vám pomôže sústrediť sa, podobne ako aj rozmarín alebo mäta. Skvelú prácu odvedie aj vonný mix grepu, citrónu, ruže a ylang – ylang. Pracovné prostredie pozitívne ovplyvní aj zeleň, ktorá zvyšuje produktivitu a koncentráciu pri práci, zabezpečuje tiež: príjemné prostredie pre prácu, čistejší vzduch na dýchanie, redukciu hluku, pretože slúži ako zvuková bariéra, filtruje škodlivé látky z prostredia, zvyšuje vzdušnú vlhkosť a má priaznivý vplyv na psychiku a zdravie, zvyšuje entuziazmus, tvorivosť, kreatívnosť a obranyschopnosť organizmu odolávať chorobám.
  • Udržujte si Vaše pracovné prostredie čisté – vyhýbajte sa neporiadku na Vašom pracovnom stole, veci si organizujte, nebudú Vás potom rozptyľovať a spôsobovať stratu produktivity. Na konci pracovného dňa si umyte pracovnú dosku čistiacimi obrúskami, pretože práve na pracovnom stole môže byť viac baktérii ako na WC doske.   
  • Nájdite rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom – konflikt medzi nimi je totiž jedným z najčastejších zdrojov stresu, ktorý spôsobuje mnohé komplikácie. Niekoľko tipov, ktoré Vám pomôžu vyvážiť Vašu prácu a osobný život Vám ponúkame v článku Tipy na balancovanie práce a osobného života.
  • Buďte ku svojím kolegom a nadriadeným vďačný a slušný – budujte si s nimi pozitívne vzťahy, buďte k sebe empatickí a nápomocní.
  • Manažujte si svoj čas a stres– všetko si starostlivo plánujte. Niekoľko  praktických stratégií, ako si plánovať a organizovať čas efektívne, a ako byť odolnejší a zvládnuť stres Vám ponúkame v článkoch Tipy na znižovanie stresu v pracovnom prostredí a Ako môže time management pomôcť znížiť stres?.
  • Robte si pravidelné prestávky, počas ktorých sa prejdete na slniečku a čerstvom vzduchu – nech je táto prechádzka akokoľvek krátka, bude mať na Váš organizmus množstvo pozitívnych dôsledkov – spálite kalórie, osviežite sa, prispeje to k redukcii stresu, zlepší Vám to náladu. Pohyb je nesmierne dôležitý najmä pri sedavom zamestnaní. Vhodné sú strečingové cvičenia, ktoré nakopnú a uvoľnia svaly. Napríklad: ostaňte v sede, chrbát majte vystretý, ramená tlačte dozadu a robte pomaly polkruh hlavou zľava doprava a späť, toto opakujte 10x. Potom krúžte pomaličky celou hlavou v smere hodinových ručičiek, a následne cvik opakujte do opačnej strany. Jedným z ďalších možných cvikov je cvik na brušné svaly. V sede si na hrudníku prekrížte ruky, kolená majte pri sebe a chrbát vystretý. Pomaly sa otočte doprava, do takej polohy, pokiaľ Vás pustí Vaše telo. Tento pohyb vykonajte aj do opačnej strany a opakujte to 10x. Vhodné je aj „dychové“ cvičenie. Stačí sa, aby ste sa na chvíľku upokojili a dýchali nosom. Pomaly sa nadýchnite a postupne počítajte do štyroch. Potom začnite vydychovať, pri výdychu však opäť počítanie zopakujte. Cvik opakujte dovtedy, pokiaľ nepocítite jasné upokojenie. Keď už budete mať dlhšiu prax a bude Vám to príjemné, postupne predlžujte intervaly nádychov a výdychov až do 6 alebo 8 počítaní.
  • Stravujte sa zdravo a majte po ruke zdravý snack (napríklad zelenina, ovocie, orechy, raw alebo veggie tyčinky a pod.) – vyhýbajte sa tučným jedlám (fastfoodom, sladkostiam, mastným jedlám, údeninám a pod.) alebo prejedaniu, pite dostatok vody a obmedzujte príjem kofeínu, alkoholických nápojov a tabaku. Kúpte si väčšiu, znova naplniteľnú fľašku, ktorú si v priebehu dňa dopĺňajte čerstvou vodou.
  • Snažte sa vyhýbať ľuďom, ktorí sa necítia dobre a preukazujú symptómy choroby – vyhýbajte sa najmä blízkemu osobnému kontaktu s ľuďmi, ktorí sú chorí, kašlú či kýchajú. V prípade, ak niekto príde chorý do práce, poučte ho o možných dôsledkoch, prípadne upozornite nadriadeného. Po kontakte s takýmto človekom si umyte ruky.
  • Pravidelne si umývajte ruky a majte po ruke antibakteriálny gél – je to jeden z najzákladnejších spôsobov, ako sa vyhnúť mnohým chorobám. Umývajte si ruky pred jedlom, po jedle, po použití toalety, po kašlaní alebo kýchaní.

Realizáciou hoci len niektorých z týchto tipov, určite obmedzíte negatívne dôsledky nástrah na Vaše zdravie, ktoré na Vás číhajú na pracovisku a prispejete k tomu, aby ste boli v práci zdravý. Základom tohto úspechu je však to, aby na Vašom osobnom zdraví záležalo nie len Vášmu zamestnávateľovi, ale predovšetkým Vám.

Zdroje

Alliance for a Healthier Generation. Stay Healthy at Work. Retrieved August 18, 2016, from: https://www.healthiergeneration.org/live_healthier/everyday_health/stay_healthy_at_work/

Bearne, S. (2015, August 24). How to stay healthy and active in the office. Retrieved September 1, 2016, from: https://www.theguardian.com/careers/2015/aug/24/how-to-stay-healthy-and-active-in-the-office

Pierce, S. (2015, May 18). 10 Best Practices to Stay Healthy at Work. Retrieved August 18, 2016, from: http://www.huffingtonpost.com/stacia-pierce/10-best-practices-to-staying-healthy-at-work_b_6844336.html

Pilon, A. (2015, December 12). How to Stay Healthy at Work: Employees, Owners, Freelancers. Retrieved August 18, 2016, from: http://smallbiztrends.com/2015/12/how-to-stay-healthy-at-work.html

Shour, E. (2015, December 31). 9 Simple Hacks to Stay Healthy at Work [Infographic]. Retrieved August 18, 2016, from: http://www.snacknation.com/blog/how-to-stay-healthy-at-work/

WebMD, Inc. (2004). 10 Tips to Improve Your Health at Work.  Retrieved August 18, 2016, from: http://www.webmd.com/women/features/10-tips-to-improve-your-health-at-work#4

Spoločnosť ENEF Consulting s.r.o. je tím profesionálov z rôznych pracovných oblastí, ktorý ponúka široký rozsah služieb pre podporu zamestnancov vo forme komplexného asistenčného programu pre zamestnancov známeho ako Employee Assistance Program ( EAP). Zamestnávatelia a zamestnanci sa môžu na nás obrátiť a spoľahnúť, že získajú odborné poradenstvo v psychologickej , právnej, finančnej a praktickej oblasti.

ENEF CONSULTING S.R.O.

Trenčianska 57, 821 09 Bratislava

+421 910 820 032
+421 918 388 176

info@enefconsulting.sk

Všetky práva vyhradené © ENEF CONSULTING s.r.o. | GDPR